Muzische kennismakingsdagen

Klankendaal heeft voor schooljaar 2016-2017 voor de Mechelse scholen een kennismakingsprogramma uitgewerkt. Het gaat hierbij om laagdrempelige activiteiten waarbij handige, bruikbare en kwaliteitsvolle tools worden aangeboden om muzisch aan de slag te gaan telkens met vakoverschrijdende benadering naar wetenschap en techniek, duurzame ontwikkeling. Uiteraard kan dit programma worden aangepast aan de specifieke noden en behoeften van de school en lerarenteam.

1. Anim’ actie: Een animatiefilm met je klas 3de graad LO Project 4 dagdelen
2. Wilie, de vriend van iedereen  Kleuters, 1ste graad LO Theater 1 dagdeel
3. Ecopercussie en re-re-repetitieve muziek  1ste- 2de- 3de graad LO Workshop 1 lestijd
 4.Bouw je eigen klasorkest  3de graad LO Workshop 1 dagdeel
 5. Maak een kunstwerk met Stijl.  2de-3de graad LO Workshop 2 dagdelen

Het aanbod voor kleuter- en lager onderwijs is evenwichtig verdeeld over de verschillende domeinen van muzische vorming: beeld, muziek, drama, beweging en media.

De activiteiten zijn meestal multidisciplinair en gaan uit van een actieve betrokkenheid van het kind. De projecten worden op locatie gebracht door onderlegde begeleiders met eigentijdse, leuke en creatieve werkvormen en bieden voor elke leraar een bron van inspiratie. Het aanbod bestaat voornamelijk naast kant-en-klare workshops uit projecten op maat waarbij zoveel mogelijk wordt ingespeeld op de mogelijkheden van het lerarenteam. Meestal wordt gewerkt met langlopende trajecten die een duurzaam effect beogen.

1. Anim’actie: een animatiefilm met de klas  

Kinderen prikkelen om in hun fantasiewereld te duiken, een verhaal te schrijven en dit in beeldtaal om te zetten. Dat gebeurt in het ICT-lokaal . In dit artistieke proces leren ze onder begeleiding van een professioneel team omgaan met moderne technologieën en ontwikkelen inzicht in hoe een animatiefilm gemaakt wordt.

Gecoached door een team van filmmakers doorlopen de kinderen alle stappen van het productieproces: schrijven van een scenario, grafisch uitwerken van personages en achtergronden, verfilmen en toevoegen van geluid.

De kinderen maken kennis met een uitgebreide  bibliotheek van animatieobjecten waarmee u zelf whiteboardvideo’s (stijl Man Bijt Hond of Khan Academy), geanimeerde infografieken of cartoon gebaseerde video’s kan maken. Natuurlijk kunnen eigen beelden, geluiden, muziek, stemopnames, videofragmenten,… ook worden gebruikt in de animatie.
Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk: invoegen van geluid, inzoomen, voorgevormde figuurtjes gebruiken (celebrities, star wars figuurtjes, stokfiguurtjes, … , en alles is nog eens tot in het detail aan te passen.

Doelstellingen:
1. Alle kinderen zijn op een actieve manier betrokken in het hele proces.
1.De kinderen experimenteren op een multimediale en artistieke wijze met de audiovisuele taal, waardoor hun culturele kennis en competentie worden versterkt.
2.De kinderen overstijgen het technische aspect van het medium door de projectmatige toepassing ervan in het maken en vertellen van een verhaal. Hierdoor verwerven zij inzicht in het culturele belang van het filmmaken, namelijk het uitdrukken en communiceren van inhoud.

 

Concrete gegevens

Klankendaal   – 2 begeleiders
– audiovisueel apparatuur
Te voorzien door school ICT- lokaal – Klaslokaal
Duur 4 dagdelen (kan over verschillende weken worden verspreid)
Verdere begeleiding  naar eindproduct

Kennismaken met een uitgebreid assortiment van animatieobjecten

Kinderen worden begeleid in het hele productieproces: schrijven van scenario, grafisch uitwerken van personages, achtergronden, verfilmen en toevoegen van geluid.

2. Willie, de vriend van iedereen

Korte inhoud:

Twee straatvegers, niet van de slimsten, vertellen tijdens hun dienst aan de kinderen dat hun trouwe viervoeter Willie die dag jarig is.

De hond wordt 1 jaar en dat moet gevierd worden. Dit is meteen de aanleiding tot allerlei gekke situaties. Er wordt naar hartenlust gezongen en gemusiceerd op niet alledaagse instrumenten die de twee mannen tussen het zwerfvuil vinden. Een fietspomp en een WC-pot bijvoorbeeld, afvalemmer, meteen de aanleiding om de kinderen bewust te maken dat zwerfvuil niet hoort en dat afval wordt gesorteerd.

Concrete gegevens

Doelpubliek -kleuters – 1ste graad basisonderwijs
Klankendaal   – 2 acteurs
– geluidsinstallatie
-technische ploeg
Te voorzien door school  -grote ruimte
Duur 1 dagdeel
Ondersteuning  Lesmap/tekening/CD

In dit meespeeltheater wordt naar hartelust gezongen en gemusiceerd.

Er wordt gemusiceerd op niet-alledaagse instrumenten.

3. Ecopercussie en re-re-repetitieve muziek

Is een olievat, plastic tonnen een instrument? Natuurlijk, want je kan er krachtige ritmes op spelen. Niet alleen op olievaten kan er ritme gemaakt worden. Er zijn nog heel wat andere alledaagse voorwerpen waar veel klank in zit. Deze sessie past uitstekend in het groene thema, want we leren dat hergebruik vele mogelijkheden biedt.

Voor de invulling van de sessies laten we ons inspireren op repetitieve muziek.
2016-2017 is namelijk een jubileumjaar.  Steve Reich en Phillip Glass, invloedrijke componisten van de late 20ste eeuw, krijgen dit schooljaar de nodige aandacht  De stijl die zij ontwikkelden door de jaren heen, noemde men uiteindelijk ‘minimalistische’ muziek maar zoals vele componisten spreken zij zelf liever over repetitieve muziek.

Concrete gegevens

Doelpubliek 1ste graad basisonderwijs
Aantal deelnemers Max. 25
Te voorzien door school grote ruimte
Duur 1 lestijd

Musiceren op alledaagse voorwerpen: olievaten, plastic tonnen en flessen.

Repetitieve ritmes geïnspireerd door Reich en Glass.

4.Bouw je klasorkest

Met kosteloos materiaal maken instrumenten die een heel degelijke klank ontwikkelen. Rainmaiker, buisklokkenspel, kazoo, boomwhackers kunnen met degelijk materiaal zelf worden gecreëerd. Nadien worden de klankmogelijkheden afgetoetst en creëren we zelf een compositie.

Concrete gegevens

Doelpubliek 3de graad lager onderwijs
Aantal deelnemers Max. 25
Te voorzien door school grote ruimte
gereedschap
Klankendaal  begeleiding
materialen
Duur 1 dagdeel

 

Mooie degelijke instrumenten met kosteloos materiaal

5. Een kunstwerk met Stijl.  Met een knipoog naar Mondriaan.

2017 is het Mondriaanjaar.In 2017 is het 100 jaar geleden dat is opgericht. . Piet Mondriaan is een van de bekendste kunstenaars van deze internationale kunstbeweging. Zijn abstracte werk is wereldberoemd en dient als inspiratiebron in deze workshop. Door te spelen met rechte lijnen, primaire kleuren en herhalende patronen maak je een uniek kunstwerk met de klas in de stijl van Mondriaan.
Het doel is een ingenieuze installatie te bouwen op het werk van Mondriaan die we zelf gaan bouwen. Ontdek hoe je met simpele materialen als een kartonnen buizen, stof en  een enorm straf concept kan ontwikkelen. In deze workshop steek je zelf de handen uit de mouwen en zorgen creativiteit en techniek voor een verrassend effect.

Concrete gegevens

Doelpubliek 3de graad lager onderwijs
Aantal deelnemers Max. 25
Te voorzien door school grote ruimte
gereedschap
Klankendaal  begeleiding
materialen
Duur 1 dagdeel

Ingenieuze installatie gebaseerd op het werk van Mondriaan

Spring naar de toolbar