• Muzes: Nieuwsflash- Hart voor kunsteducatie- Muzikale toelatingsproef

    Kinderen zijn van nature zeer muzikaal: ze zingen en bewegen van kleinsaf, en hebben ook een natuurlijk gevoel voor ritme.
    Om de muzikaliteit van de allerkleinsten te stimuleren, organiseert Muzes, in samenwerking met Klankendaal, twee unieke opleidingen die zich specifiek …

    Toelatingsproeven

    Klik hier voor bijkomende informatie.…

    Popsongs zingen in de klas – Impact

    Actuele popsongs zingen in de klas, dat is waar IMPACT voor staat!

    Via de communitygroep op Muzes vzw worden maandelijks nieuwe instructiefilmpjes aangeboden, in een uniek arrangement aangepast aan het doelpubliek.  
    De pianobegeleiding wordt bewust eenvoudig gehouden, met aandacht voor …

    Stand van zaken 2013-2014 Muzes

    Nu de welverdiende zomervakantie begonnen is en u ongetwijfeld naar warmere oorden trekt, blikken we bij Muzes vzw graag even terug op een boeiend schooljaar waarin we bijzonder veel verwezenlijkten.
     
    We startten met onze online community voor leraren, de Dag …

    Muzikale vorming van het jonge kind- Klankendaal/Muzes

    Klankendaal vzw en Muzes vzw bieden daarom reeds verschillende jaren specialisatie-opleidingen aan om de muzikale vorming van baby’s en peuters (MUVO 0-4j) en kinderen (MUVO 4-8j) te bevorderen.
     
    Tijdens deze opleidingen leer je baby’s, peuters en kinderen begeleiden in de

    Zomerflits Muzes

    -9 redenen waarom leraren hun vakantie dubbel en dik verdienen.
     Vermoeiende lesdagen, overuren, de (verdomde?) leerlingen, … .
    -
    Putin bant krachttermen en scheldwoorden in alle kunst.
     Kunstenaars en filmmakers riskeren een fikse boete.
     -Is Stromae de nieuwe ABBA

    De kracht van de gitaar – Hademus Studio

    Als mijn gitaar mij helpt, dan zing ik voor jou, hoeveel ik van je hou!
    Breng je klas aan het zingen en word de ‘coole’ leraar van de school!

    Ben jij ook zo’n leerkracht die muzikale opvoeding belangrijk vindt, omdat …

    Muzieksessies voor jonge kinderen – Kinderklanken

    Kinderklanken gaat in de loop van de maand september van start op diverse locaties in Vlaanderen: Berchem, Mechelen, Leuven, Bonheiden, Willebroek, Kortenberg, Aarschot.

    Kinderklanken
     
    -zijn muzieksessies voor jonge kinderen en hun ouders (verzorgers).
     
    -zet trajecten op met onthaalouders en kinderverzorgers,…

    Cultuur in de Spiegel Vlaanderen – Muzes

    U bent er zich misschien niet helemaal van bewust, maar er dondert serieus wat in het Vlaamse cultuuronderwijs. Naar Nederlands voorbeeld buigt een groep onderzoekers zich over een mogelijk zeer ingrijpende verandering van kunst, muziek en muzische vorming in het

    Nieuwsflash Juni/3 – Muzes

    -De mooiste iPhone-foto’s van het afgelopen jaar.
    Deze foto’s vielen in de prijzen op de IPA-Awards.
    -De beste Braziliaanse songs!
    Bereid je alvast voor op de match van vanavond.
     
    -Disharmonie in orkestenland.
    Er kan nooit te veel muziek zijn! Toch?

  •  
  •  

FCME

Klankendaal, Flemish Centre for Music Education, functioneert als bruggenbouwer. Het centrum verbindt de verschillende muziekeducatieve actoren; voedt muziekpedagogische praktijk met onderzoek (en omgekeerd); biedt via verschillende organisaties een internationale dimensie aan de Vlaamse muziekeducatie en werkt concrete, stimulerende projecten uit voor de sector. Klankendaal werd officieel geopend op 7 september 2007.

 

Hieronder vindt u informatie over de vier domeinen waarin wij onze activiteiten situeren.

 

Netwerk

 

Het is overduidelijk dat het Vlaamse muziekeducatieve veld sterk verdeeld is. Het talrijke aantal initiatieven of pogingen tot overleg heeft de sector tot voor kort enkel het inzicht bijgebracht dat er op dit gebied nog veel werk is. Vaak kennen verschillende instanties elkaars werking niet. Samen met het leerplichtonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs, allerhande organisaties en het hoger onderwijs ontwikkelt Klankendaal initiatieven met als doelstelling om overleg en uitwisseling te garanderen. De kwaliteit van muziekeducatie kan er alleen maar bij winnen. Op de website van Muziekcentrum Vlaanderen vindt u een lijst van muziekeducatieve organisaties.

 

  1. OpsommingstekenStudenten- en docentenforum (i.s.m. Muzes)
  2. OpsommingstekenAvond van de muziekeducatie

 

Onderzoek

 

Klankendaal wil bestaand muziekpedagogisch onderzoek in kaart brengen. Daarnaast wil ze initiatiefnemer of (inhoudelijke) ondersteuner zijn van nieuwe onderzoeksprojecten. In Vlaanderen gebeurt relatief weinig op vlak van muziekpedagogisch onderzoek. Het is ook onze betrachting een dynamische onderzoeksgroep in het leven te roepen, met internationale uitstraling. In de nabije toekomst zien we de opstart van een eigen onderzoeksplatform. Centraal in deze onderzoeksinteresse situeert zich de uitbouw van onze mediatheek (sinds de opstart uitgegroeid tot ong. 5000 titels).

 

  1. OpsommingstekenMusic Education Research Seminars
  2. OpsommingstekenIn kaart brengen en centraliseren van muziekpedagogische onderzoeksprojecten
  3. OpsommingstekenOpstart van MERiD, een platform voor muziekpedagogische onderzoekers

 

Onderwijs

Klankendaal neemt zelf geen concrete initiatieven inzake nascholing, maar stimuleert en stuurt vanuit haar specifieke focus organisaties vrijblijvend in hun nascholingsaanbod. Het centrum ziet haar eigenheid in de bemiddeling tussen onderzoek en de muziekeducatieve praktijk. Een eerste realisatie is de hechte samenwerking met de KHM voor de opstart van een postgraduaat.

 

  1. OpsommingstekenPostgraduaat ‘Muzikale vorming van jonge kinderen’ (i.s.m. Thomas More Mechelen)

 

Internationaal

 

We zijn aangesloten bij meNET (Music Education Network), een zusterorganisatie van E.A.S, gefinancieerd door Comenius. Klankendaal is, net als ISME Vlaanderen, ‘group member’ van ISME. We zijn ook lid van de MayDay Group (Action for Change in Music Education). Via deze internationale platformen biedt Klankendaal geregeld Vlaamse studenten faciliteiten aan in het kader van studentenfora.